FILMSKA KRITIKA: ARITMIJA - ARRHYTHMIA

Official site

Filmovi i festivali iz ugla profesionalnih kritičara

ARITMIJA (ARRITHMIA)
režija: Boris Hlebnjikov (Boris Khlebnikov)
uloge: Aleksandr Jacenko (Aleksandr Yatsenko), Irina Gorbačova (Irina Gorbacheva), Nikolaj Šrajber (Nikolay Shrayber), Maksim Lagaškin (Maksim Lagashkin).
proizvodnja: Rusija, Finska, Nemačka, 2017.

ARITMIJA Borisa Hlebnjikova jedno je od najprijatnijih iznenađenja ruske kinematografije u 2017. godini. Film je dobitnik Gran prija na festivalu Kinotavr, gde je trijumfovao i glavni glumac Aleksandr Jacenko, koji je nagrađen i u Karlovim Varima. U trci za nagradu Zlatni orao upravo je osvojio nagradu za najbolju glavnu žensku  ulogu (Irina Gorbačova), a u martu će se takmičiti i za najprestižniju nacionalnu nagradu Nika.
   Od malog remek-dela KOKTEBELJ (2003), koje je potpisao sa Aleksejom Popogrebskim, Hlebnjikov je imao relativno stabilnu karijeru tokom koje je u dosta skromnim, ali izvesnim produkcijskim uslovima (produkcijska kuća Koktebelj sa Romanom Borisevičem na čelu, koji je zaslužan za afirmaciju Hlebnjikova, Alekseja Popogrebskog i Nikolaja Homerikija), pričao zanimljive, duhovite ali i potresne priče o autsajderima i gubitnicima moderne Rusije. Hlebnjikov se u filmu SLOBODNO LEBDENJE (2006) rediteljski osamostalio i doneo nam ostvarenje koje nosi čemer i tegobu provincije pod udarcima tranzicije.

Aritmija
Plakat filma "Aritmija" Borisa Hlebnjikova

Glavni junak tog filma, Lenja (Aleksandr Jacenko, omiljeni Hlebnjikovljev glumac, koji će iste godine zabeležiti  i ulogu Miše u crnoj komediji Alekseja Balabanova NE BOLI ME), gubi posao nakon što propadne lokalna fabrika i prinuđen je da radi sve i svašta. Hlebnjikovljev protagonista lagano flertuje sa mladalačkim izazovima i, ne pronalazeći sebe, najčešće odustaje. Hlebnjikov efektno slika umornu i razbijenu radničku klasu, koja je, kad se ideološka potka izmakla i kad je kapitalizam zakucao na ruska vrata (u filmu na početku vidimo kako se zatvara jedan od fabričkih pogona koji je proizvodio delove za ’’Volgu’’), shvatila da više nema nikakvu težinu i uticaj. Njegov sledeći film POMOĆ POLUDELOG (2009), pokazuje kako ovaj reditelj osnažuje svoj stil oneobičavanja banalne svakodnevice. To je neverovatan spoj buddy-buddy filma (sjajna igra veterana Sergeja Drejdena i Jevgenija Sitija), omaža neorealizmu usred čemera tranzicije i subverzivnog socijalno-kritičkog eksploziva , sa suptilnim amplitudama od suza do smeha i nazad. DUG I SREĆAN ŽIVOT (2012), opet sa uverljivim Aleksandrom Jacenkom, takođe se bavi pošastima kapitalističkog ološa, kome nikakva čast i moralne norme koje im stanu na put nisu prepreka da sve usisaju u svojoj tajfunskoj alavosti. Takvima Hlebnjikov suprotstavlja mladog preduzetnika Sašu, koji će krenuti u rizičnu borbu protiv moćnog neprijatelja kako bi zaštitio svoje poljoprivredno zemljište i radnike.

ARITMIJA kroz bračnu dramu mladog Olega (Aleksandr Jacenko) i Katje (Irina Gorbačova), analizira kako se zbog teškog posla (oboje su lekari), koji im uzima svakoga dana sve više od života, njihov emotivni sklad ruši i zajednica pretvara u krhotine. Posebno je osetljiv i psihički razoren Olegov ritam, koji se kao lekar ekipe hitne pomoći svakodnevno suočava sa užasima bolesnih, teško povređenih i osakaćenih. Zahtevi na terenu su sve veći, uslovi za rad teški, a menadžment bolnice preti smanjivanjem ljudstva i otpuštanjem. Oleg je jedan od prvih koji će se suprotstaviti birokratizovanom aparatu i novom upravniku, što mu donosi nove nevolje. Ni odanost poslu, ni bezbroj spasenih života, Olegu ne donosi spokoj. On je sve bliži psihičkom pucanju, koje je pospešeno i alkoholom, tako da se fizičko raspadanje kome učestalo svedoči, na neki način prenosi i na njegov privatni život. Njegova partnerka ne želi više da bude deo Olegove teške krize i da takvog čoveka trpi pored sebe, ali je toliko obzirna da mu ostavlja mogućnost da ostane sa njom u zajedničkom stanu dok se ne snađe.

Aritmija
Kadar iz filma "Aritmija" Borisa Hlebnjikova

Uz visoki domet glumačke igre tumača ključnih likova, Hlebnjikov, osim što otvara teška pitanja (Zašto sve puca kada su Oleg i Katja suštinski dobri ljudi? Može li čovek modernog vremena, čak sa relativno visokim statusom, da odgovori svim izazovima i da bude maksimalno odgovoran na teškom poslu i očuva brak i porodicu? Koji  to prostor život ostavlja muškarcu poput Olega da i dalje priređuje romantične trenutke svojoj dragoj, da joj i dalje bude interesantan kao partner? Ko je sebičan, ko preteruje, ko ne razume i koje su uopšte ljudske moći u žrvnju moderne svakodnevice?), dramski ubedljivo, uz poneki tračak najčešće crnog humora, prati intimni kolaps dvoje ljudi, koji se negde suštinski  još uvek vole (Katjina briga i empatija  u prizorima kada je Oleg na ivici samoubistva), ali ih ludački ritam svakodnevice, psihička i emotivna ispražnjenost i  fizički umor, otuđuju i pretvaraju u strance.
   Dramsko jezgro ARITMIJE (prvi Hlebnjikovljev film za producentski kuću STV Sergeja Seljanova) još je više osnaženo brutalnim i naturalističkim prizorima teško ranjenih i životno ugroženih kojima Oleg i ekipa nastoje da pomognu. Hlebnjikov je u odnosu na prethodna ostvarenja, koja su više nosila atribute nešto sporijih filmova koje gleda mahom festivalska publika, naoružana strpljenjem i uvažavanjem za rediteljske finese, ovde poradio i na zavidnom ritmu, koji otvara ARITMIJI put i ka kvalitetnom bioskopskom doživljaju.
   Sa Hlebnjikovim je na scenariju ovog filma radila Natalija Mešćaninova, takođe bitno ime novog ruskog filma, čije je rediteljsko ostvarenje KOMBINAT  "NADEŽDA" (2014) naišlo na povoljan prijem kritike i zabeležilo uspešne festivalske promocije.

Goran Jovanović

goranjovanovic64@gmail.com

© Copyright FIPRESCI Srbija 2006-18.  Sva prava zadržana. Mail to WEBMASTER