FILMSKA KRITIKA: OBLIK VODE - THE SHAPE OF WATER

Filmovi i festivali iz ugla profesionalnih kritičara

OBLIK VODE (THE SHAPE OF WATER)
režija: Giljermo del Toro (Guillermo del Toro)
uloge: Sali Hokins (Sally Hawkins), Oktavija Spenser (Octavia Spencer), Majkl Šenon (Michael Shanon), Dag Džouns (Doug Jones), Ričard Dženkins (Richard Jenkins.
pr
oizvodnja: SAD, Kanada 2017.

Pošto je odavno jasno da se najbolje u svetu filma već dogodilo, pametni i filmofilskom erudicijom bogati reditelji poput Giljerma del Toroa, troše karijeru vrlo kvalitetno, oblikujući sopstveni estetski trag a nadovezujući se na nekadašnje bioskopske senzacije. Naravno, te senzacije poput nekih filmova Džeka Arnolda, Edgara Dž. Ulmera, Džordža Pala, svojevremeno rangiranih kao ''B'' reditelji jeftinih akcionih SF, avanturističkih ili horor atrakcija, danas deluju tako naivno spram svega što nam je u međuvremenu isporučeno sa velikog ekrana, ali kao što i najželjeniju stvar želimo da ogrnemo nekim šarmom, mistikom ili preprekom u njenom osvajanju, a da bi je više cenili, tako nama, starim filmskim konzumentima, nedostaje upravo ta naivna percepcija, nesavršeni proizvod,

The Shape of Water
Plakat filma "Oblik vode"

romantičarski pogledi na dobro i zlo, odsustvo cinizma, bajkoliki štimung. Jer u svemu tome bilo je više filmske magije i čarolije nego u današnjim perfektno obrađenim proizvodima digitalnog sveta.

Giljermo del Toro je toga svestan i on nam u OBLIKU VODE daruje jednu takvu melem-priču, priču za filmskog konzumenta iz 50-ih ili 60-ih, ali koja i te kako prija današnjem gledaocu zamorenom stvarnošću, istinama i post-istinama, hladnokrvnom brutalnošću i cinizmom.
   OBLIK VODE je neki oblik žala za izgubljenom filmskom nevinošću, kada je još ponešto moglo da se dosanja ili domašta a da ne bude samo  grubo ogoljeno i direktno isporučeno. Del Torova hendikepirana junakinja Eliza (Sali Hokins) sanja i mašta o ljubavnom i erotskom  ispunjenju, iako je njen posao čistačice u vladinoj naučnoj laboratoriji daleko od nečeg romantičnog. Međutim, nema mlada žena upravo tu upoznaje riboliko biće svog života, čoveka-amfibiju iz južnoameričke reke, koga su američki naučnici zatočili i nad njim vrše eksperimente. Svu toplinu i nežnost koju Eliza ne pronalazi u ljudima, naći će u ovom nežnom čudovištu kome će pomoći da se oslobodi iz maksimalno čuvane laboratorije i spase nasilja koje nad njim vrši vladin dužnosnik (Majkl Šenon).

The Shape of Water
Kadar iz filma "Oblik vode" Giljerma del Tora. Na slici: Dag Džouns i Sali Hokins (levo).

Iako ova eskapistička fantazija, pitkih žanrovskih atributa, privlači svojom bogatom avanturističkom i komičnom stranom, del Toro ne propušta priliku da je obogati i političkom dimenzijom (tako je radio i u čarobnom PANOVOM LAVIRINTU, ali i u još nekim ostvarenjima), te je priča smeštena u 1963. godinu, u hladnoratovsku i komunizmom naplašenu i frustriranu Ameriku, u kojoj dejstvuju ruski špijuni i u kojoj su svi sumnjivi, i naučnici i čistačice. Neki prizori se odvijaju u bioskopu, ondašnjem, otmenom i ukusno dizajniranom, što  je takođe omaž dobrim starim kinematografskim vremenima.
   OBLIK VODE je trijumfovao u Veneciji prošle  godine i sasvim je sveži dobitnik Zlatnog globusa za režiju i muziku. Takođe, u trku za Oskara ulazi sa čak 13 nominacija. To je zasluženo priznanje za jednog uspešnog filmskog zanatliju, sanjara i romantika kakav je Giljermo del Toro.

Goran Jovanović

goranjovanovic64@gmail.com

© Copyright FIPRESCI Srbija 2006-18.  Sva prava zadržana. Mail to WEBMASTER